te weinig ontspannen

3 Signalen die je vertellen dat je (toch) te weinig kunt ontspannen

We weten het wel hè. Ontspannen is belangrijk voor je. Je wilt graag na de vakantie weer fris en fruitig aan de slag kunnen en daarvoor moeten we opgeladen zijn. Heb je nu vakantie en ben je he-le-maal "zen"? Dan hoef je niet verder te lezen. Maar lukt het ontspannen toch te weinig? Knaagt het een beetje, heb je het gevoel - toch nog - vooral voor anderen te rennen? Voel je ook nu meer "moeten"? Lees dan nog even verder.

De vakantie is bij uitstek hét moment dat we moeten ontspannen. Daar ga je al. MOETEN ontspannen. Dat is op zichzelf natuurlijk al de grootste tegenstelling die ik me kan voorstellen. En dit is wat er dan vaak gebeurt: we rennen door tot aan de vakantie en moeten dan ineens verplicht uitrusten. Dat voelt dan alsof je in een sneltrein zit die door het stootblok tot stilstand komt. Of als een automobilist van 180 op een snelweg ineens 20 moet rijden in een woonwijk. Het doet iets met je, maar zéker niet meteen iets positiefs.

te weinig ontspannen

Veel mensen worden dan ook ziek of voelen zich niet lekker in de eerste vakantiedagen. Dan kun je eraan toegeven dat je eigenlijk te druk bent geweest. Of je energie niet in de goede dingen hebt gestoken. En dan is het ineens helemaal op. Je bent leeg en wilt vooral slapen. Signaal nummer 1.

2

Een tweede signaal is dat je in je vakantie toch nog steeds een opgejaagd gevoel hebt. Je zit niet écht relaxt achter je drankje op het terras, want je hebt toch ergens het gevoel dat je nog van alles moet. Je blijft je opgejaagd voelen.
(Vooral "wik-en-weeg" en "veelzijdige" plantypes zullen dit herkennen*)

3

En het derde signaal is dat je je steeds schuldig voelt. Als je eindelijk even alleen met een boekje op de bank zit, voel je je schuldig naar je gezin of vrienden omdat je even niets met hen wilt doen. En als je juist wel met hen iets gaat ondernemen, knaagt het omdat je wéér niet aan jezelf toekwam. Of schuldig omdat je dingen doet die "niet nuttig" zijn.
(Dit zal waarschijnlijk vooral herkend worden door "oog-voor-detail"-types en de "wik-en-wegers"*)

Herken je een of meer van deze signalen? Pas dan goed op jezelf. Dit kun je doen:

Plan echte momentjes voor jou in en wees je ervan bewust hoe belangrijk ze voor je zijn. En voor jouw omgeving, want niemand is er blij mee als jij overspannen raakt. Doe dingen die jou energie opleveren. Bewezen effectief zijn bewegen (je hoeft echt niet meteen zwaar aan het sporten te gaan als je daar niet van houdt: gewoon wandelen, fietsen of werken in de tuin is ook prima) en bezig zijn met muziek.
Vind je het lastig om dat uit jezelf te gaan doen? Spreek dan met een fijn iemand af die je, als het nodig is, een beetje op sleeptouw neemt. 

Stel grenzen en zorg dat niemand jou stoort in de tijd voor jezelf. Meestal is het voldoende om het - op tijd - aan te kondigen zodat iedereen in je omgeving weet dat je je even afsluit. Zorg voor een fijn plekje en pak alles wat je nodig hebt bij elkaar zodat je ook niet halverwege naar de keuken hoeft voor een drankje of een hapje.

Maar het belangrijkste is het voorkómen van deze stress in je vakantie. Zorg dat je meer dingen doet waar je energie van krijgt, en begin op tijd met "terugschakelen". Want als je dit herkent, zit het probleem niet zozeer in de vakantie, maar in de stress die je voor die tijd al hebt opgebouwd. Sta stil bij je keuzes en maak ze bewuster. 

Elvira

PS misschien ook interessant voor je: volgende week gaat mijn blog over je drijfveren en over de dingen die je energie geven.


Wil je meer tijd voor jezelf kunnen vinden en minder stress ervaren? Je grenzen beter kunnen aangeven en meer aan ontspanning toekomen? Dat kan! 
* Het begint met inzicht in hoe jij met (jouw) tijd omgaat. Welk type ben jij? Doe de gratis test en ontdek jouw valkuilen én je kansen om meer toe te komen aan de dingen die voor jou belangrijk zijn.

Doe de gratis test.

Het is tijd om erachter te komen wat jouw valkuilen en je kansen zijn ten aanzien van tijd. Doe de gratis test en kom erachter welk type planner je bent en wat het beste voor jou werkt.