prioriteiten

First things first. Hoe je eenvoudig prioriteiten stelt

Ik ga verhuizen, heb ik je dat al verteld? Eindelijk is ons huis verkocht en moet ik vertrekken. Het gaat ineens heel snel en ik ga - met mijn twee volwassen kinderen en een kat - tijdelijk ergens anders wonen. Tot wanneer? Geen idee. En daarna? Ook dat weten we nog niet. Maar... verhuizen gáán we. De onzekerheid is niet fijn, maar ik heb me er inmiddels wel bij neergelegd dat je niet alles in de hand hebt. Dus we nemen dit ook maar zoals het komt.

Nou is verhuizen wel een enorme klus. Met heel veel deelklussen. En daarom moeten er prioriteiten worden gesteld.

Vorige week mailde ik je al dat voor veel mensen het stellen van prioriteiten het lastigste is van het maken of aanpassen van een planning. We hebben veel te doen en kunnen dan snel het overzicht kwijtraken.
En ik vertelde je dat prioriteiten stellen begint met jouw "schijf van vijf": de vijf dingen die in jouw leven de moeite waard zijn om jouw tijd aan te besteden. Heb je die al ingevuld?

Ook als het gaat om zoiets als een verhuizing is het goed om deze vijf dingen steeds in het oog te houden. Om de juiste keuzes te maken (zeker in tijden van drukte!) en om te zorgen dat je het volhoudt.

Daarna begint het "echte" prioriteren. In slechts 4 stappen zorg je voor overzicht en vertrouwen dat je goed bezig bent.

3. Maak in de lijst een eerste schifting: wat moet eerst worden gedaan, voor je een anderen actie kunt doen?
In mijn geval is dat bijvoorbeeld het schoonmaken van mijn tijdelijke huis. Voordat dat is gedaan, kunnen we er niks naartoe brengen. Dus: hoogste prioriteit.
Markeer die taken met een 1 of een teken. Deze taken ga je het eerst verder prioriteren.

4. Vul dan de prioriteitenplanner in:

Het lijkt even een klusje, maar echt, het is sneller klaar dan je denkt! Het geeft rust in je hoofd en het scheelt je veel kostbare tijd.

Nou, ik ga verder met inpakken.
Ik wens je weer veel succes met plannen!

Elvira