Focus! Makkelijker gezegd dan gedaan…

Het wilde gewoon niet gisteravond. Nu ben ik nog niet zo lang bezig met golfen, dus het gaat hoe dan ook niet perfect. Dat schijnt met golfen sowieso niet te gaan lukken. Maar ik heb het toch écht wel eens veel beter gedaan dan gisteren. Ik was er alleen dit keer met mijn hoofd niet zo bij. Ik ben op zoek naar een nieuw huis en daar waren mijn gedachten. Logisch, maar funest voor mijn golfspel. Want daar is even echt alle aandacht nodig.

focus

Dat golfen is natuurlijk niet echt belangrijk, maar ik vertel je dit, omdat precies hetzelfde geldt voor alles waar je tijd voor wilt maken. Hoe moeilijker de taak voor je is, des te belangrijker dat je je hoofd erbij hebt. En hoe lastiger dat lukt. Maar weet je, alles is een kwestie van herhalen-herhalen-herhalen. Tot je er goed in bent. Of in elk geval een stuk beter. Bijna niemand kan goed pianospelen, schaatsen, autorijden, lesgeven of wát dan ook zonder intensief te oefenen. En zich daar dan ook volledig op te richten.

Nu is dat richten van je aandacht echt niet voor iedereen gemakkelijk. "In Time" plantypes* vinden dit richten vaak juist niet echt ingewikkeld. Zij richten zich in het algemeen meer op het huidige moment. Maar de "Oog voor detail" types kunnen afdwalen naar bijzaken, die ze belangrijker maken dan nodig. Wie zich het moeilijkst op een taak kunnen richten zijn de “veelzijdige” plantypes. Die hebben hier absoluut meer moeite mee. Maar ook de wik-en-wegers vinden het lastig om iets te kiezen waar ze zich op gaan richten.

Maar gelukkig, zoals gezegd: het is wél te verbeteren.

Begin bijvoorbeeld met het maken van een afspraak met jezelf voor je aan een taak begint: “ik ga me hier een half uur volkomen op richten en ik laat me niet afleiden”. Bedenk wat je doel is met deze taak: wat wil je in dit half uur voor elkaar krijgen? Vervolgens zorg je dat de omstandigheden goed zijn: beperk afleiding van buitenaf en zorg voor een lege werkplek met zo min mogelijk stapeltjes werk dat ook nog af moet. Zet het geluid van je telefoon uit en draai het scherm naar beneden. Zet meldingen op je laptop uit en zet een glas water klaar. Zet muziek aan als jou dat helpt, maar zet de muziek uit als je er juist last van hebt. Zorg dat je alles wat je nodig hebt bij de hand hebt.

focus

Ga dan éven stil zitten ademen. Geen moeilijk of zweverig gedoe, maar richt je een minuutje op je ademhaling. Meer hoeft niet. Merk alle gedachten die in je opkomen op, maar doe er niets mee. Ze komen later heus weer terug.
Start dan aan je taak en je zult merken dat je al veel meer gefocust bent op dat wat je moet of wilt doen.

Wees lief voor jezelf: focussen is een vaardigheid die je kunt (moet) oefenen. Dus geef niet op als het de eerste keer nog niet zo gaat als je wilt. Het gaat je écht steeds beter af, als je het maar steeds op dezelfde manier aanpakt. Herhalen en volhouden, dat maakt je meester in het focussen.

Zelf heb ik het geluk vooral de combinatie van de "In time" en "Veelzijdig" plantypes te zijn. Oké, ook dat is echt niet altijd gemakkelijk, maar ik kan mijn "In time" focus min of meer "aan" zetten als ik iets moet doen wat echt af moet. Ik doe de stappen hierboven ook altijd voor ik met iets begin wat belangrijk voor mij is. Zoals het schrijven van een blog. Nu eens uitproberen of het ook werkt bij golfen 😉

Succes met plannen!

Elvira

*Weet je nog niet welk plantype jij bent? Klik dan snel even HIER 🙂

Oja: wil je meer focus op je taken, meer tijd voor jezelf en toch je takenlijst steeds afkrijgen? Wil je graag grip op je tijd, en kunnen plannen op een effectieve manier die wél bij jou past? Je grenzen aangeven en productiever zijn?
Dat kan echt! 
Ik leer je online hoe je dat doet: lekker in je eigen omgeving en in je eigen tempo. De Planningwize planner t.w.v. 34,95 plus veel extra's krijg je daarbij cadeau.
Klik snel hieronder voor alle info.