vision board

Hulp bij focus: een Vision Board!

vision board

Een van de lastigste dingen van plannen is je aan je planning te houden. Dat komt vaak omdat je twee dingen mist: focus en de gerichtheid op het gevoel dat het je oplevert als iets is gelukt. Daardoor trap je snel weer in je oude valkuilen, ga je bezig met dingen die eigenlijk niet zo belangrijk zijn (maar die je in je hoofd wel heel belangrijk kunt maken) of die je snel kunt afstrepen. En zo drijf je steeds een beetje verder af van de dingen die éígenlijk het meest belangrijk voor je zijn,

Gelukkig is er een fijne manier om dit te verbeteren, namelijk een Vision Board! Dat is een groot vel papier of prikbord waarop je vooral met plaatjes werkt. Als je gewoon mooie en fijne dingen opplakt, dan is het niet meer dan een verzameling van leuke plaatjes. Maar als je onderstaande stappen volgt, dan wordt het ineens een echt Vision Board die jou focus geeft en motiveert. 

Hoe werkt zo'n Vision Board eigenlijk?

Je brein kan heel veel, maar is vooral ook een filter: we krijgen dagelijks miljoenen prikkels binnen (dingen die we zien, horen, voelen, denken) en dat kunnen we natuurlijk eigenlijk helemaal niet aan. Daarom worden enorm veel prikkels gefilterd. Die filters worden regelmatig bijgesteld naar wat jij belangrijk vindt. Als je nadenkt over een nieuwe auto, dan vallen je ineens veel meer auto's op dan daarvoor. Of als je een artikel wilt schrijven, dan komen er "ineens" veel meer nieuwtjes op je pad over jouw onderwerp. Zo werkt dat: doordat je een bepaald doel hebt, worden je filters bijgesteld.
Hoe helderder je doel is, en hoe belangrijker het voor jou is, des te beter worden de filters afgesteld en zul je meer kansen herkennen die je helpen om je doelen te behalen.

Een Vision Board zorgt voor die helderheid ten aanzien van je doel en van het gevoeld dat het je oplevert als je je doel hebt behaald. Dus: geen tijd te verliezen! Ga snel aan de slag.


Zo doe je het

Stap 1: Bepaal een paar doelen. Niet te veel, want dan verlies je juist weer focus. Ik houd het zelf altijd bij maximaal drie, maar daar zijn geen duidelijke regels voor. Zolang je zelf maar het gevoel hebt dat je het nog kunt overzien, Je kunt denken aan doelen die te maken hebben met de kernwaarden in je leven. Bijvoorbeeld: gezondheid, vrijheid, verbondenheid, intimiteit of zelfontplooiing. Of aan doelen die te maken hebben met een aspect van je leven. Zoals werk, jij als persoon, gezin, vrije tijd enz.
Stel vast in welke periode je de doelen wilt behalen. Vaak wordt gekozen voor een jaar, maar ik vind dat zelf meestal te ver weg. Ik houd het liever bij maximaal een half jaar. Maar dat hoeft natuurlijk niet en het ligt ook een beetje aan je doel. Dus doe wat goed voelt, maar maak je doelen wel tijdgebonden. Als het kan, gebruik je getallen waarmee je kunt 'meten' of je je doel hebt behaald.
voorbeeld: ik wil 10 kilo afvallen


Stap 2: Bedenk (of voel) per doel wat het voor jou betekent als je deze hebt behaald. Hoe voel je je? Wat is het effect, wat kun je dan (beter), wat wil je ermee doen? Waarom word je er blij van? Hoe concreter, hoe beter. En wees ook eerlijk naar jezelf toe: het gaat niet om sociaal wenselijke antwoorden, maar om wat écht voor jou belangrijk is.
voorbeeld: ik wil 10 kilo afvallen omdat ik me dan beter kan bewegen, minder pijn heb in mijn gewrichten en daardoor gemakkelijker kan doen wat ik leuk vind, namelijk golfen!

Stap 3: Nu ga je plaatjes zoeken. Gewoon in oude tijdschriften die je hebt liggen of die je verzamelt. Je kunt ook op Internet plaatjes zoeken en die printen. Maar door de hoeveelheid plaatjes op Internet kun je er behoorlijk in verdwalen, dus mijn voorkeur heeft het om in tijdschriften te zoeken. Je zoekt plaatjes die passen bij Stap 2, dus plaatjes die voor jou weergeven hoe het voelt en wat je kunt als je je doel hebt behaald. Denk er niet te lang over na: het gaat niet om een mooi plaatje of het perfecte plaatje. Het hoeft alleen maar te passen bij stap 2. Een beetje creatief doen mag wel (zie het voorbeeld 🙂 ) Je mag zoveel plaatjes uitknippen als je wilt; later ga je schiften. 

voorbeeld:

Stap 4: Je zult merken dat je filters al bijgesteld worden: je gaat plaatjes vinden van de tussenstappen die nodig zijn tot aan je doel. En manieren, mensen, rolmodellen of materialen die je gaan helpen om je doelen te behalen. En plaatjes van andere, bijkomende positieve effecten of inspirerende quotes. Knip die plaatjes ook uit en bewaar ze per doel bij elkaar. Bijvoorbeeld in een bakje of een insteekhoes.
voorbeeld: plaatjes van gezond eten, wandelende mensen, kleding in een fijne maat

Stap 5: Pak je plaatjes per doel erbij en kies de beste uit. Pak één groot vel waar je al je doelen op kwijt kunt, of gebruik een A4-tje per doel. Wat je maar mooi of handig vindt. Plak het plaatje dat het beste jouw doel weergeeft in het midden en schrijf er eventueel iets bij. Bijvoorbeeld het doel of getallen uit stap 1. Je kunt ook het plaatje deels los laten en je doel daaronder noteren. Dat is misschien mooier en fijner als je het Vision Board ophangt op een zichtbare plek. Niet iederéén hoeft tenslotte te weten hoeveel kilo je kwijt wilt of hoeveel geld je wilt verdienen.
Daarna plak je de beste plaatjes die bij je doel horen erbij. Of het mooi wordt, is niet zo belangrijk. Maar je moet er wél blij van worden! 

Hang je Vision Board op een plek waar jij hem vaak ziet en waar je er ook echt even bij stil kunt gaan staan. Je kunt hem zelfs inlijsten als je dat leuk vindt. Kijk elke dag naar je board en loop heel bewust je doelen en de plaatjes bij langs. En als het een dagje even allemaal tegenzit, dan doe je dit met extra veel intentie. Merk hoe blij en geïnspireerd je ervan wordt! 

>> Ik ben er vooral een voorstander van dat je het helemaal maakt zoals het bij jou past. Dus dat je geen mooi voorbeeld gaat zitten namaken, maar bovenstaande stappen doet zoals jij denkt dat het "moet". Maar als je nou helemaal geen idee hebt hoe een Vision Board eruit kan komen te zien, kun je hier veel voorbeelden bekijken. <<