Mijn resultaten – vooral “In-Time”-type

 

in timeUitslag: jij bent vooral een “In time” type

 

Je bent iemand die zich niet erg bewust is van tijd. Dat lijkt relaxt, maar er is een valkuil: je doet niet per sé de dingen die prioriteit hebben. Daardoor moet je veel dingen op het laatst nog even doen of worden er dingen vergeten. En heb je het idee dat je to-do list nóóit af komt.

Kenmerken van een “In Time”- type

Het hier en nu is het meest belangrijk voor jou. Je kunt heerlijk genieten van het moment. En je kunt helemaal opgaan in een taak die erg belangrijk voor je is en je hebt dan veel doorzettingsvermogen. Je kunt goed “schakelen”: je bent flexibel bij veranderingen. Je bent vaak met meerdere “projecten” tegelijk bezig. Jij houdt niet van dichtgetimmerde structuren of stappenplannen, maar je hebt wel kaders nodig.

 

Je bent niet zo goed in time-management: je hebt weinig besef van tijd en van hoeveel tijd iets zal gaan kosten. Je bent niet zo goed in ordenen en opruimen, of je vindt dat niet zo belangrijk. Je vindt het lastig om je gedrag / rituelen aan te passen. Als iets minder belangrijk voor je is, stel je het uit of vergeet je het. En tenslotte: je kunt heel impulsief zijn in de taken die je doet. Je zult sneller kiezen voor iets dat je leuk vindt om te doen, of een taak die je snel kunt afstrepen, dan nadenken over wat het meest verstandig is om te doen. En misschien kom je ook wel vaak – net – te laat.

Plannen is een complexe denkvaardigheid

Bij het plannen spelen veel denkvaardigheden mee, waarmee we ons plangedrag sturen. Denk daarbij aan time-management (tijdsbesef, inzicht in tijd), kunnen ordenen/organiseren het hebben van doelgericht gedrag en het beheersen van je impulsen. En laten dat nou net jouw valkuilen zijn!

Geen idee van tijd

Het kan jou bijvoorbeeld gebeuren dat je je in een taak stort, omdat die op dat moment het meest belangrijk (of leuk) leek. Zonder idee van tijd, kun je daar dan (te) lang mee bezig zijn.

Het kan dan gebeuren dat je ineens in paniek bent over de dingen die je allemaal nog moet doen en wat allemaal nog niet klaar is. Of je moet je haasten om op tijd te zijn omdat je, vlak voor je weg moest, toch nog even dat ene wilde afmaken.

Wat zou het fijn zijn als je wél alles op tijd klaar hebt, geen dingen vergeet te doen en vooral: de dingen doet die voor jou belangrijk zijn.

Met de tips hieronder gaat dat zeker lukken!

Dit gaat jou helpen aan meer inzicht in jouw taken en tijd

– Een planner met de dagen op een lijn, die je met een paar stappen kunt invullen. Waarop je de tijd zéker niet te strak, maar iets globaler kunt plannen. Een te strakke planning is bij jou gedoemd te mislukken: je hebt gewoonweg wat “speelruimte” nodig. Maar je kunt wél leren om afspraken te maken met jezelf. Die afspraken plan je in grote lijnen in, waardoor je overzicht hebt over je week en meer focus op je prioriteiten. Je bent dan minder geneigd om te impulsief met iets onbelangrijks te beginnen. Bekijk hier planners

 

– Jouw persoonlijke “schijf van vijf”: wat zijn de 5 meest waardevolle dingen in jouw leven? Je tijd is kostbaar, dus je wilt dit alleen besteden aan dingen die er voor jou wezenlijk toe doen. Toch? Ik heb een handige tool voor je gemaakt die je eenvoudig kunt invullen. Doe hem voorin je planner als reminder. Je vindt hem hier (gratis!)

 

– Een hulpmiddel voor het maken van deeltaken, om “hapklare brokken” te kunnen inplannen. Vaak zijn taken groter dan je in een keer af kunt krijgen. “Marketing” bijvoorbeeld. Zorg dat je goed weet wat je eigenlijk moet doen. Zodat je veel beter kunt inschatten wat je af kunt krijgen en je ook fijn dingen kunt afstrepen omdat ze gedaan zijn. Je vindt hem hier (gratis!)

 

– Een prioriteitenplanner: zorg dat je altijd weet wat je écht moet of wilt doen, passend bij je “schijf van vijf”. Dit is gemakkelijker dan je denkt, als je weet hoe je dit doet. De prioriteitenplanner geeft je een kristalhelder overzicht.

 

– Altijd handig: to-do lijstjes. Maar pas op: die werken bij jou alleen als je ze goed gebruikt! Want als je ze helemaal vol krabbelt met alles wat je in je hoofd opplopt, dan is dat een goede basis voor stress. Dus zet je er maximaal 7 dingen op. En alleen op basis van je prioriteitenplan.

 

– Een manier om je planners en lijstjes bij elkaar op te bergen, maar wel zo dat ze in het zicht blijven. Want als jij een plan maakt die vervolgens uit het zicht verdwijnt, dan is het bij jou “out of sight, out of mind”. Dus zorg voor 1 plek waar je alles rond plannen en planning bewaart, en zo dat het in het zicht blijft. Bijvoorbeeld op een prik-/klembord aan de muur of in de planningwize-map.

Succes met plannen!
Elvira


Speciaal aangeraden voor jou:

close

Elke maand een Planningwize Momentje voor In Timers!
Krijg elke maand tips en herkenning, speciaal voor jou als In Timer.