Mijn resultaten – vooral “Oog voor Detail”-type

 

oog voor detailUitslag: jij bent vooral een “Oog voor Detail” type

 

Jij hebt graag de touwtjes in handen, want dan heb je het gevoel er grip op te hebben. Maar helaas, je hebt niet altijd invloed op andere mensen en situaties en die gooien dus nog wel eens roet in het eten! Daardoor raak je de controle wat kwijt en is het lastiger je taken in balans te houden.

 

Door iets meer inzicht in de redenen waarom je de controle wilt houden én door in je plan wat speelruimte in te bouwen, kun je dit veranderen!

Je wilt overzicht en controle houden en je bent je erg bewust van alles wat je nog moet doen. Om daar grip op te houden plan je alles (op papier of in je hoofd) strak in. Details zijn belangrijk voor je: je bent opmerkzaam en attent en je bent pas tevreden als de details ook kloppen. Je hebt je omgeving graag opgeruimd en je bent eigenlijk nooit iets kwijt.

Je bent niet zo goed in “schakelen”: als het anders gaat dan je had bedacht, dan kan jou dat in de war brengen, en het kan zelfs stress opleveren. Door de stress wordt het nog lastiger om je werkgeheugen te gebruiken: dat is het actieve geheugen dat nodig is om bijvoorbeeld een plan te wijzigen.
Hoewel het lijkt alsof je je prioriteiten helder hebt (je weet immers precies wat je wilt en moet gaan doen in je planning), klopt dit niet altijd: je kunt namelijk dingen in je hoofd veel belangrijker maken dan ze eigenlijk zijn. Ook ben je vaker meer gericht op de details dan op het grotere geheel. Dat maakt het aanpassen van je plan extra lastig en geeft nog meer stress. En dan is het voor jou ook nog niet altijd gemakkelijk om met die stress om te gaan.

Plannen is een complexe denkvaardigheid

Bij het plannen spelen veel complexe denkvaardigheden mee, waarmee we ons plangedrag sturen. Flexibiliteit (flexibel kunnen omgaan met verandering en tegenslag) is daar een van. Ook emotieregulatie is een “dingetje”: goed kunnen omgaan met veranderingen vraagt van je dat je in staat bent om je emoties voldoende te sturen om doelen te behalen en je gedrag onder controle te houden.
En dat is voor jou nog niet zo gemakkelijk.

Er komt altijd wel iets tussen

Het gebeurt jou bijvoorbeeld regelmatig dat je veel moet en wilt doen op een dag, en dat dat allemaal best zou moeten passen als je flink aanpoot. Maar… eigenlijk komt er altijd wel iets tussen: een kind dat plotseling moet worden opgehaald, een band die lek is, iemand die jou opbelt met een heel verhaal waar je nu net even niet op zat te wachten… Terwijl dit allemaal aan de gang is bouwt jouw spanning op: je weet dat je nu niet meer af krijgt wat je eigenlijk wilde. Je raakt geïrriteerd, in de stress of soms misschien zelfs in paniek…
Zou het niet fijn zijn als je iets flexibeler zou kunnen omgaan met je planning? Zodat veranderingen niet meteen voor stress zorgen? En je tóch af krijgt wat je wilt en moet? Met de tips hieronder gaat dat zeker lukken!

DIT GAAT JOU HELPEN OM FLEXIBELER TE ZIJN

– Een planner met de dagen op een lijn, die je met een paar stappen kunt invullen. Waarop je de tijd globaal gaat plannen, rekening houdend met de écht vaste zaken en alles wat toch iets flexibeler is dan je in eerste instantie zou denken. Een planner die zorgt dat je eerst nadenkt over mogelijke risico’s die week, waardoor je vooraf a bedenkt hoe je daarmee zult gaan. Bijvoorbeeld door ruimte in te plannen voor de dingen die er – ongetwijfeld – tussen gaan komen.

 

– Jouw persoonlijke “schijf van vijf”: wat zijn de 5 meest waardevolle dingen in jouw leven? Je tijd is kostbaar, en je wilt je alleen druk maken om dat wat er werkelijk toe doet. Ik heb een handige tool voor je gemaakt die je eenvoudig kunt invullen.

 

– Een notitieboek, die je gebruikt als emotiedagboek. Elk mens is geprogrammeerd met automatische reacties: in een vergelijkbare situatie reageer je steeds op dezelfde manier. Door dit bewust te doorbreken komt er meer emotionele balans.

 

– Een prioriteitenplanner: zorg dat je altijd weet wat je écht moet of wilt doen, passend bij je “schijf van vijf”. Zo weet je beter wat wel of niet kan worden doorgeschoven of geschrapt op het moment dat er iets tussen komt. De prioriteitenplanner geeft je een kristalhelder overzicht.

 

– Speciaal voor jou: NOT to-do lijstjes! Als jij to-do lijstjes maakt, zorg je alleen voor nog meer stress, omdat je benadrukt wat je allemaal moet doen. Gebruik deze lijstjes daarom om de dingen op te schrijven die je NIET hoeft te doen van jezelf. Bijvoorbeeld alles wat in je op komt, of van je wordt gevraagd, maar wat niet bij je “schijf van vijf” past.

Succes met plannen!
Elvira


Speciaal voor jou:

close

Elke maand een Planningwize Momentje voor Oog-voor-detail types !
Krijg elke maand tips en herkenning, speciaal voor jou als Oog-voor-detail type.