Mijn resultaten – vooral “Wik en Weeg”-type

 

WikEnWeeg1Uitslag: jij bent vooral een “Wik en Weeg” type

 

Weloverwogen wil jij beslissingen nemen en keuzes maken. Je verzamelt informatie, wikt en weegt en dan moet er een besluit komen. Door al dat gewik en geweeg weet je alle voor- en nadelen, maar slaat ook vaak twijfel toe: wat is echt de juiste beslissing?

Als jij leert hoe je alles wat je moet en wilt doen iets kleiner te maken, op te delen in “hapklare brokjes”, dan wordt het maken van een eerste stap een stuk minder lastig.

Kenmerken van een “Wik en Weeg”- type

Jij bent een denker en wilt in alles de beste beslissing nemen. Je bent een enorm gevoelsmens, maar je neemt je verstand heel serieus. Je bent bang om mensen teleur te stellen, en dat kan jouw drive zijn om dingen goed te willen doen. Je kunt goed van een afstand naar een situatie kijken om deze te analyseren.

Je bent minder goed in “taakinitiatie”: het nemen van een eerste stap. Soms omdat je niet goed kunt bepalen wat die eerste stap is. Maar ook wel omdat je twijfelt wat je wilt bereiken, wat andere mensen ervan vinden, of je het wel kunt….
Je bent vaak in je hoofd bezig met wat is geweest: je analyseert wat er is gebeurd, wat jouw aandeel was en je kunt daar ook spijt van hebben. Je wilt graag aan de verdere toekomst denken, maar dat vind je ook wel een beetje eng en onzeker. Het heden is dan wel een veilige plek.

Plannen is een complexe denkvaardigheid

Bij het plannen spelen veel denkvaardigheden mee, waarmee we ons plangedrag sturen. Bijvoorbeeld taakinitiatie, het goed kunnen bepalen van prioriteiten, het hebben van doelgericht gedrag en het beheersen van je impulsen. En dat zijn niet echt jouw sterkste kanten.

Teveel rekening houden met anderen

Omdat je niet goed weet waar je heen wilt, en soms wat teveel rekening houdt met wat je denkt dat anderen van jou verwachten, neem je niet altijd de stappen die je echt verder kunnen brengen. Je kunt enorm druk zijn met dingen die jij zelf heel belangrijk maakt, maar je hebt toch het gevoel dat je stilstaat. Persoonlijk, in je privéleven of met je bedrijf.

Wat zou het fijn zijn als je wél die stappen zou gaan zetten. Want dan ga jij (of je bedrijf) de kant op die jij wilt! Met de tips hieronder gaat dat zeker lukken!

DIT GAAT JOU HELPEN OM STAPPEN TE ZETTEN

– Jouw persoonlijke “schijf van vijf”: wat zijn de 5 meest waardevolle dingen in jouw leven? Je tijd is kostbaar, dus je wilt dit alleen besteden aan dingen die er voor jou wezenlijk toe doen. Toch? Ik heb een handige tool voor je gemaakt die je eenvoudig kunt invullen. Doe hem voorin je planner als reminder.

– Een hulpmiddel voor het maken van deeltaken, om “hapklare brokken” te kunnen inplannen. Vaak zijn taken groter dan je in een keer af kunt krijgen. “Marketing” bijvoorbeeld is veel te vaag en zorgt voor uitstelgedrag. Maar bepaal je dat je 2 facebook-berichten gaat maken, dan kan je brein dat overzien en ga je het echt doen.

– Een prioriteitenplanner: zorg dat je altijd weet wat je écht moet of wilt doen, passend bij je “schijf van vijf”. Zo ga je geen dingen doen die jij belangrijk máákt, maar alleen dingen die ook echt belangrijk zíjn.

– Een planner met de dagen op een lijn, die je met een paar stappen kunt invullen. Waarmee je elke week afspraken maakt met jezelf over de stappen die je écht wilt gaan zetten. Waarin je steeds vooraf bepaalt wat de risico’s kunnen zijn dat je die stappen misschien toch niet zet en hoe je dit gaat voorkomen.

– Altijd handig: to-do lijstjes. Maar let wel op: zet er alleen dingen op die echt prioriteit hebben en die passen bij jouw doelen. Dus zet je er maximaal 7 dingen op. En alleen op basis van je prioriteitenplan.

– Gebruik een notitieboek om mindmaps te maken van je plannen (dan heb je vaak meteen al “hapklare brokken”), om je twijfels of juist dromen in te verwoorden.
Of om voors en tegens in te zetten. Want je blijft natuurlijk wel een Wik en Weeg type 😉

Succes met plannen!
Elvira


Speciaal voor jou: