stop op tijd

Stop. Op. Tijd.

Een paar jaar geleden gebeurde het. De laatste zaterdag van de kerstvakantie ging ik in een stoel zitten, keek voor mij uit en dacht: ik blijf hier gewoon zitten. Ik wil niks meer moeten. Ik ben moe-moe-moe. Ik was overspannen.
Het duurde ruim een jaar voor ik mij weer beter voelde. En dat wil ik koste wat kost nóóít meer meemaken.

Maar ik heb wel een grote valkuil (daar heb ik je al eerder over verteld): ik heb een slecht tijdsbesef, als "in time" type. En dat maakt dat ik door kan gaan tot iets af is. Dat deed ik in het verleden ook, met alle gevolgen van dien. Ook als je een ander plantype "bent", kan dit een valkuil van je zijn:

tip voor plantype in time


Een in time type is vaak echt de tijd kwijt. Dat houdt in dat zij (úren!) kan doorgaan tot ze wordt gestoord of echt van het werk wordt afgehaald. 

typ voor plantype oog-voor-detail


Een oog-voor-detail type houdt graag de regie en wil dat alles aan haar verwachtingen voldoet én die van haar omgeving. In dit perfectionisme kun je snel doorslaan en door blijven gaan tot het "perfect" is.

typ voor plantype wik-en-weeg


Een wik-en-weeg type twijfelt vaak aan van alles en of het wel goed genoeg is. Als je steeds blijft aanpassen of redigeren, kost het werk je erg veel tijd en je blijft dan maar doorgaan.

tip voor plantype veelzijdig


Een veelzijdig type is met teveel dingen bezig. Alles is leuk en belangrijk en ze schiet dan zomaar in een hyperfocus: de focus op één prikkel wordt zo sterk dat andere prikkels bijna niet meer binnenkomen. Handig als je iets af moet maken, maar funest voor je energieniveau.

Kortom: iedereen herkent het wel. En dat is een probleem. Want dóórgaan kost heel erg veel energie. Veel meer dan je op dat moment eigenlijk in de gaten hebt. Je hebt als het ware een voorraad energie, die beetje bij beetje verder opraakt. Tot het ineens te laat is. Stel je voor dat je een jaarvoorraad wasmiddel hebt gekocht. Je kunt steeds een nieuwe fles pakken dus je staat er niet zo bij stil dat het ook op kan raken. Tot je de laatste fles pakt. Bij wasmiddel is dat niet zo'n ramp: je gaat nieuwe kopen. Maar bij energie is dat echt zo gemakkelijk niet. En dan kan het ineens misgaan.

Je wilt dat  dus echt voorkómen! En dat begint, zoals alles, met het bewustzijn dat je veel meer energie verbruikt dan je weer kunt aanvullen, als je niet op tijd stopt. 

Nu is het zo dat dóórgaan, bijvoorbeeld in een hyperfocus, jou op korte termijn wel wat oplevert: je bent even minder gevoelig voor prikkels van buitenaf en dat helpt je door een taak heen. Het voelt als een soort van “flow” en het lijkt alsof je daardoor "lekker aan het werk" bent. Je krijgt af wat je wilt en dat is de korte termijn beloning. Maar helaas: dit kost ook echt enorm veel energie, en eigenlijk teer je in op je reserves. En na een tijdje voel je je dan: moe-moe-moe.

Als je eenmaal echt aan het interen bent op die energievoorraad, ben je eigenlijk al te laat. Want je moet dan zorgen dat je de normale hoeveelheid energie krijgt, én je moet je voorraad weer aanvullen. Omdat dat meestal niet lukt, blijf je eigenlijk achter de feiten aanlopen. Op tijd stoppen is dus van levensbelang.

Hoe je dat doet, ligt aan jouw persoonlijke valkuilen. Misschien zijn die al wel duidelijk voor je en dat helpt: maak dan een bewust plan hoe jíj op tijd kunt stoppen. Bijvoorbeeld door hulp in te schakelen van een huisgenoot of app (kijk maar eens bij de app-reviews die ik eerder schreef), maar in elk geval door een realistische planning te maken. De Planningwize planners hebben speciaal hiervoor een vak met "risico's en coping": waar is het risico op dóórgaan groot en hoe zorg je dat je op tijd stopt?

Weet je niet hoe je het aan kunt pakken? Kijk dan eens bij de online training "succes met eigenwijs plannen", waarin je meer inzicht krijgt in jouw valkuilen en oplossingen die bij jou passen.

Succes met plannen en stop op tijd 🙂

Elvira