tijd voor je ommetje - tip per plantype

Wél tijd voor je ommetje – een tip voor elk plantype

In de regio Noord is het zomervakantie, maar het voelt toch wel wat anders dan anders. Enerzijds werkt het weer niet echt mee; dat druilerige weer doet meer denken aan de herfst dan aan de zomer. Maar ook is alles toch wat anders, nu we door de corona anders moeten omgaan met veel dingen. Een terrasje kan gelukkig weer, maar wel met inachtneming van de regels. En dat geldt voor zoveel meer dingen.

Ik merk zelf dat ik het af en toe best lastig vind om weer in beweging te komen. Vooral letterlijk. Ik zou wel wat meer tijd voor een ommetje willen maken... De corona-kilo’s vallen gelukkig reuze mee, maar het is altijd goed om te bewegen, zéker ook voor de fitheid van je brein.
Wekenlang deed ik veel meer computerwerk dan normaal. Mijn Obalo-leerlingen kregen wekenlang allemaal online les en omdat ik niet elke avond wilde zitten tv-kijken ging ik toch snel weer achter de laptop om wat nuttigs te doen. Zoals werken aan online cursussen voor Planningwize.

druilerig


Tijdens dat computerwerk merkte ik – ook al weet ik dat al lang; het werd alleen nog weer wat duidelijker nu – dat mijn tijdsbesef nog minder werd dan normaal. En dat betekende dat ik snel véél te lang achter elkaar aan het typen was. Dat is slecht voor je ogen, weten we van de reclame, maar ook voor je concentratie, energiepeil en de hoeveelheid beweging. Als ik dan veel te lang door was gegaan met werken, had ik geen tijd en zin meer om te gaan wandelen.

Dat tijdsbesef is voor vrijwel iedereen die plannen lastig vindt wel “een dingetje”. Daarom vertelde ik je de vorige keer over de Pomodoritechniek, die je kan helpen.
Maar er zijn gelukkig nog meer dingen die je kunt doen, en dat verschilt een beetje per “plantype”. Daarom per type een tip.

typ voor plantype wik-en-weeg


Ben je vooral een wik-en-weeg type, dan gaat relatief veel van je tijd zitten in het bedenken wat je zult gaan doen. Je weegt veel af: wat is het meest belangrijk, waar heb ik meer zin in, wat gebeurt er als ik dit eerst doe of dat niet af krijg enzovoort. Daarom is een simpel plan voor jou vooral belangrijk. Heb je een dagdeel zonder vaste afspraken? Dat is het meest risicovolle voor jou. Maak daarom in 5 minuten een simpel plannetje voor dat dagdeel, schrijf erbij waarom je dit wilt gaan doen en bedenk hoe het voelt als je het hebt gedaan. Dan: “stick to the plan”! Doe dat desnoods eerst voor de tijd tot de koffie. En dan tot de lunch. Kun je dan mooi je ommetje maken.

tip voor plantype veelzijdig


Het veelzijdige soort is vooral snel afgeleid. Door prikkels van buitenaf, maar vooral ook door eigen gedachten. Doordat je tussendoor steeds even iets anders doet, kost een taak je vaak veel meer tijd dan je had bedacht. Zorg er daarom vooral voor dat je de taak in “hapklare brokken” verdeelt. Of zoals ik ze noem: doelgericht af te strepen brokjes (‘dabjes’). Dat helpt je wat om meer focus te hebben op je taak, waardoor je minder snel tijdens de taak iets anders gaat doen. En dan heb je daarna tijd voor dat ommetje.

typ voor plantype oog-voor-detail


Jij wilt alles vooral goed doen en gaat net zolang door tot het perfect is. Je hebt dan ook oog voor detail. En je twijfelt dan ook snel of het wel goed genoeg is. En dat alles zorgt ervoor dat je meer tijd kwijt bent aan een taak dan je eigenlijk wilde. Maak daarom een plannetje voor je taken en bedenk vooraf wanneer het goed genoeg is. Doe je iets voor iemand anders? Stel jezelf die persoon dan even voor en vraag aan hem/haar wat de eisen zijn aan de taak. Ga niet “ja maren”… maar bedenk wat er écht van je gevraagd wordt. En niet wat jij denkt dat de eisen zijn. Goed genoeg is goed genoeg. En dan ben je vast eerder met je taak klaar, zodat je ommetje er niet bij in schiet.

tip voor plantype in time


Als "In-Timer" heb jij eigenlijk altijd wel moeite met het inschatten van tijd. Soms ben je veel sneller klaar met iets en soms juist helemaal niet. Vraag daarom hulp bij het inschatten van de tijd voor een taak. Hoe lang zou iets mogen kosten? Korte taken helpen daarbij: het is eenvoudiger om in te schatten hoe lang je bezig bent met het schrijven van een inleiding dan met het schrijven van een hele tekst. De Pomodori-techniek is voor jou eigenlijk essentieel: na een relatief korte werktijd, van ca. 25 minuten, gaat de timer en kun je bekijken of je nog op schema ligt. En stel je erop in dat je 3 of 4 tijdsblokken gewoon echt dat ommetje gaat maken.


Heb je écht heel veel moeite met het maken van een planning, of je daaraan te houden? Dat komt doordat je een planning maakt (of probeert te maken) die niet bij jou past. En dat is echt te veranderen! 
Overweeg eens de online training “Succes met een eigenwijze planning”, waarin je inzicht krijgt in jouw manier van plannen en leert hoe je een eigenwijze planning kunt maken, die jou wél helpt om grip te krijgen op je tijd en succesvol te zijn in je privéleven en werk. Vooral de zomerperiode is supergeschikt om de training te doen, zodat je goed voorbereid kunt beginnen aan het nieuwe seizoen. Het is maar een tip.
Klik snel even op de foto voor meer informatie.

succes met jouw eigenwijze planning

Succes met plannen!
Elvira

PS: Weet je niet wat voor plantype je – vooral - bent? Doe dan nog even de gratis plantype-test.